Menu

środa, 15 kwietnia 2015

Tort urodzinowy malinowo-kokosowy

Pozycja numer jeden z mojego urodzinowego menu. Jakby mogło być inaczej :) Tort jest duży, musiał wystarczyć dla 16 osób, a zostały jeszcze z 2-3 kawałki ;)
Biszkopty robiłam dzień wcześniej w tortownicy o średnicy 28 cm. Pamiętajcie, że biszkopt musi całkowicie wystygnąć zanim zaczniemy go kroić i smarować kremem.

Składniki
Biszkopt ciemny:
10 jajek
8 łyżek mąki
2 łyżki karobu
1 łyżka stewii

Biszkopt jasny:
10 jajek
10 łyżek mąki
1 łyżka stewii

Aby zrobić biszkopt najpierw oddzielamy białka od żółtek. Białka ubijamy na sztywną pianę, później dodajemy po kolei żółtka i na najmniejszych obrotach miksujemy je z białkiem. Mąką łączymy ze stewią i w przypadku ciemnego biszkoptu z karobem i wszystko przesiewamy do masy z jajek. Ja przesiałam najpierw połowę mąki a później resztę. Mąkę mieszamy z masą jajeczną delikatnie drewnianą łyżką, żeby masa nie opadła. Gdy już nie będzie grudek z mąki całość przelewamy do tortownicy i pieczemy w 170 stopniach przez około 30-35 minut, do suchego patyczka. Po tym czasie wyjmujemy ciasto i rzucamy je na blat stołu lub podłogę z wysokości około 50-60cm. To spowoduje że ciepłe powietrze uleci i ciasto nie opadnie. Biszkopt zostawiamy w uchylonym piekarniku do całkowitego wystygnięcia.

Kolejne składniki:
Herbata owocowa, 3 puszki mleka kokosowego, pół mango, 6 łyżek syropu klonowego, 1-2 łyżki karobu, 1 banan, świeże owoce: maliny i trochę jagód lub innych wybranych.

Mleko kokosowe dzień wcześniej wkładamy do lodówki, żeby było dobrze schłodzone. 
Herbatę parzymy. Biszkopty kroimy na pół, powinniśmy mieć 4 blaty. Bierzemy pierwszy jasny i nasączamy go herbatą. Banana blendujemy z karobem i powstałą masą smarujemy biszkopt. Z mleka kokosowego oddzielamy śmietanę, czyli tą sztywną cześć i ubijamy ją chwilę mikserem by powstał krem. Dodajemy syrop klonowy i jeszcze chwilę miksujemy do połączenia go z kokosem. Można od razu zmiksować cały krem z 3 puszek z syropem lub po kolei, po jednej puszce z 2 łyżkami syropu, a potem dorabiać kremu.
Na mus bananowy rozsmarowujemy część kremu kokosowego. Przykrywamy ciemnym biszkoptem, który też nasączamy herbatą. Mango blendujemy i połowę musu wykładamy na biszkopt, na to część kremu kokosowego, a na krem układamy bardzo gęsto warstwę malin, które lekko rozpłaszczamy.
Układamy kolejny płat biszkoptu jasnego i powtarzamy czynność, czyli najpierw herbata, mus z mango, krem kokosowy, owoce - tutaj ja dałam maliny i jagody. Przykrywamy ostatnim biszkoptem, który również nasączamy herbatą. Całość smarujemy kremem kokosowym.

Dekoracja
Składniki: wiórki kokosowe, płatki kokosowe, maliny, garść ugotowanej fasoli adzuki, 1,5 garści daktyli :)
Do zrobienia masy na napis potrzebna jest fasola i daktyle. Fasolę moczymy przez 12 godzin a następnie gotujemy. Ostudzoną blendujemy z daktylami, których ma być trochę więcej niż fasoli. Z powstałej masy formujemy kulę i rozwałkowujemy ją na grubość około 3-4 mm. Bardzo łatwo wycina się z tego dekoracje, ja napis wycinałam ręcznie a motyle i serca wykrawaczkami do masy cukrowej.
Tort z góry obsypujemy wiórkami kokosowymi a boki dekorujemy płatkami kokosowymi. Na górę układamy owoce i ewentualny napis. Gotowe :)

Smacznego :)



Wiosenne słodkości!


10 komentarzy:

  1. Moja siostra jest Izabelka (przez jedo "l") i zawsze strasznie się denerwuje, jak tak do niej mówię :)
    Tort cudny :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam pytanie ta stewia w jakiej postaci ma być?

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam pytanie ta stewia w jakiej postaci ma być?

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam. U mnie biszkopt wyszedł z charakterystycznym gorzkim posmakiem stewii. Czy u Pani też tak było?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie stewia była lekko wyczuwalna w samym biszkopcie, a w torcie przy połączeniu z kremem i owocami, to już właściwie wcale.

      Usuń
  5. Na jakiej wysokości blachę jest torcik? Czy zamiast stewii mogę użyć cukru kokosowego? Jeśli tak to w jakich proporcjach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielkości miało być ;)

      Usuń
    2. To był duży tort, na blachę o średnicy 28 cm. Ja nie używałam cukru kokosowego, więc nie wiem dokładnie ale na pewno więcej niż stewii. Proponowałabym z 5-6 łyżek co najmniej.

      Usuń